Historia samochodów ALFA Romeo Stelvio
Można śmiało powiedzieć, że zaistnienie marki ALFA Romeo odmieniło historię motoryzacji. Samochody te stały się inspiracją, a niekiedy niedoścignionym wzorem dla wielu innych firm. Już od ponad 100 lat ALFA Romeo to pionierzy motoryzacji. Przyjrzyjmy się historii marki oraz jednego z jej najnowszych produktów – modelowi Stelvio. Co trzeba o nim wiedzieć?
ALFA Romeo – rys historyczny
Początkiem historii ALFA Romeo jest rok 1906, kiedy to Alexandre Darracq założył firmę zajmującą się sprzedażą, a potem produkcją aut w okolicach Mediolanu. Niestety, już trzy lata później pojawiły się problemy finansowe, które poskutkowały tym, że w 1910 roku firmę kupili przedsiębiorcy z Lombardii, który zmienili nazwę z Darracq na Anonima Lombarda Fabrrica Automobili – w skrócie ALFA. Po pierwszej wojnie światowej kierownikiem zakładu został Nicola Romeo – stąd wziął się drugi człon nazwy używany do dziś.
Tym, co odróżniało samochody ALFA od pozostałych, było zastosowanie silników typu boxer, które przestały być używane dopiero w latach 80. po tym, jak Fiat wykupił firmę ALFA Romeo.
ALFA dała się zapamiętać i wciąż jest odbierana jako marka specjalizująca się w samochodach o charakterze sportowym, jednak z fabryk wyjeżdżały także: auta dostawcze, ciężarówki, terenówki, a nawet trolejbusy – mówi specjalista z salonu ADF Auto.
ALFA Romeo Stelvio – nowa karta historii marki
Stelvio jest jednym najnowszych modeli ALFA. Jest to pięciodrzwiowy crossover, czyli pierwszy SUV w historii marki. Premiera odbyła się w 2016 roku podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show. Auto dzieli płytę podłogową z nieco starszym modelem Giulia. Stelvio zapoczątkował jednak nową linię i nie ma żadnego bezpośredniego poprzednika. Jest to auto klasy średniej. Do jego konkurentów zaliczają się m.in.: Audi Q5, BMW X3 oraz Volvo XC60.
ALFA Romeo Stelvio jest oferowany z trzema rodzajami silnika: 2.0 MultiAir Turbo, V6 2.9 TwinTurbo oraz 2.2 MultiJet II. Najsłabszy z nich osiąga maksymalną prędkość 230 km/h, najmocniejszy zaś – 285 km/h. Dostępnych jest pięć wersji wyposażenia: Super, Executive, Business, First Edition, (limitowana) oraz Quadrifoglio.
W podstawowej wersji znajdują się m.in.: ABS, ESP, sześć poduszek powietrznych, alufelgi, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, asystent pasa ruchu, ośmiogłośnikowy system audio, tempomat, system Alfa Connect z wyświetlaczem o przekątnej 6,5 cala. Projekt wystroju wyróżnia się ergonomią, prostotą i elegancją, a linia nadwozia zadziornym sportowym charakterem – pod tym względem model Stelvio jest pełnoprawnym spadkobiercą dziedzictwa marki ALFA Romeo.