28 Sie

Transport międzykontynentalny – jak przewozić hurtowe ilości towarów

Import na dużą skalę jest niewątpliwie bardzo powszechny wśród przedsiębiorców i pozwala na spore oszczędności. Mówimy głównie o sprowadzaniu produktów z Chin, ale nie tylko. Każdy importer –bez względu na państwo, z jakiego przewozi produkty – staje przed wyzwaniem, jakim jest organizacja transportu.

Wymaga to zapoznania się ze wszystkimi możliwymi metodami, a także przepisami, które mogą początkowo wydawać się zawiłe. Import na własną rękę może być nieopłacalny i zbyt skomplikowany, dlatego sporo uprości wybór odpowiedniej firmy spedycyjnej. Pamiętajmy o barierze językowej i procedurach – nie tylko celnych. Zaufanie specjalistom może być bardzo pomocne. Ale jak wybrać odpowiedni środek transportu?

Spedycja morska – sprawdzone rozwiązanie

Najpopularniejszą metodą przewozu towarów na dużych odległościach jest transport drogą morską. Wynika to z jego stosunkowo niskiej ceny, a także bardzo dużej ładowności statków. Produkty przybywają do Europy zwykle na kontenerowcach – ale nie tylko w kontenerach, ale również – w przypadku drobnicy – w skrzyniach, workach, kartonach czy beczkach. Można wybrać konkretny port – w Polsce jest to Gdynia lub Gdańsk. Polskie procedury celne są nieco bardziej zawiłe niż niemieckie, dlatego często importerzy decydują się na wybór Hamburga, co nieco przyspiesza transport do miejsca docelowego.

Sam przewóz towarów tą metodą trwa stosunkowo długo – w przypadku Chin mówimy o okresie sięgającym od czterech do sześciu tygodni. To skutek sporej odległości, jaką przebywają statki, a także wszelkich procedur celnych. Te ostatnie trwają nieco krócej, jeśli firma spedycyjna nawiązała współpracę z jedną z agencji celnych. Wówczas procedury są przyspieszone i ułatwione.

Ceny za przewóz towarów drogą morską z portów chińskich do Polski są stosunkowo niskie. Za kontener 40’ zapłacimy ok. 12 tysięcy złotych, natomiast za kontener 20’ – około 7 tysięcy złotych. Trzeba jeszcze zaznaczyć, że transport drobnicy trwa dłużej i może być droższy. Dlatego warto konsolidować zamówienia. Ponadto cena będzie zależeć również od portu, z którego towar wypływa, co ma zasadniczy wpływ na indywidualną dla każdego miejsca opłatę portową.

Transport drogą powietrzną

Przewóz towarów samolotem to rozwiązanie dla tych, którym bardzo zależy na czasie, a którzy mogą sobie pozwolić na znacznie wyższe wydatki. Nie sprawdzi się w przypadku zamówień o dużej wadze – samoloty mają ograniczoną ładowność. Czas realizacji między Chinami a Polską to zaledwie kilka dni.

Kupujący otrzymuje od swojego partnera air waybill z numerem przesyłki i informacją o wybranych liniach lotniczych. Na lotnisku docelowym przydatna będzie agencja celna, która zajmie się formalnościami, odbierze towar i prześle go odbiorcy.

Nie jest to metoda zalecana dla bardzo dużych ilości towarów. Podobnie jest z przesyłkami drogą kurierską.

Koleją przez Azję (i nie tylko)

Rosnącą popularnością cieszy się spedycja kolejowa, która stanowi zrównoważone połączenie stosunkowo krótkiego czasu dostawy i wysokiej ładowności z rozsądną ceną. Nadal cena będzie wyższa, niż w przypadku spedycji morskiej, ale zwiększająca się konkurencja stopniowo tę kwotę obniża. Ogromnym atutem jest również wysokie bezpieczeństwo transportu towarów. Między Chinami a Polską kilka razy w tygodniu do różnych miejscowości docelowych – np. między Warszawą(PL) a Zhengzhou (Chiny) –  kursują ekspresowe pociągi kolejowe, funkcjonujące w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Trasę tę w skali tygodnia pokonują po 4 w każdą stronę. Pociągi dostarczają zarówno kontenery, jak i drobnicę.

Wiele firm oferuje usługę door–to–door, co znacznie ułatwia dostawę towarów zarówno na stację początkową (od producenta) jak i ze stacji docelowej bezpośrednio do importera. Pamiętajmy, że w Chinach odległości są ogromne – między Szanghajem a Zhengzhou, gdzie znajduje się terminal, jest około tysiąca kilometrów.

Ponadto kursują również pociągi na bardziej egzotycznych trasach – jak linie z Gruzji, Armenii, Kazachstanu, Tadżykistanu czy Mongolii. To mniej popularne, ale nadal bardzo opłacalne kierunki.

Szerokie możliwości

Transport międzykontynentalny się opłaca. Wystarczy wybrać odpowiednią metodę przewozu towarów. Zarówno transport kolejowy, jak i ten realizowany drogą morską mają swoje wady i zalety – spedycja morska jest tańsza, ale wolniejsza, natomiast przewóz koleją jest droższy, ale szybszy. Możliwość dokonywania wyboru w zakresie transportu towarów oraz umiejętność właściwej optymalizacji przewozu otwiera ogromne możliwości przed przedsiębiorcą, który także w ten sposób może podnosić konkurencyjność prowadzonej firmy na rynku.

Źródło: Symlog.eu – spedycja międzynarodowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *