8 Wrz

Rodzaje bieżnika w oponach

Opony samochodowe odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nowoczesne opony są sprzedawane w wielu odmianach, zarówno jeśli chodzi o materiały oraz warunki, w jakich sprawdzają się najlepiej, jak i typy bieżnika. Właśnie im chcemy przyjrzeć się bliżej w tym tekście. Jakie bieżniki możemy znaleźć w oponach i czym się one różnią? Wybierz odpowiedni dla siebie!

Bieżniki symetryczne

Najprostszy i najtańszy w produkcji jest bieżnik symetryczny, czyli taki sam po obu stronach opony. Z racji niskich kosztów takie bieżniki spotyka się w ogumieniu z niskiej i średniej półki. Często są one stosowane w samochodach ciężarowych i dostawczych.

Opony z bieżnikami symetrycznymi są bardzo przewidywalne – zawsze pracują dokładnie tak samo, niezależnie od kierunku jazdy i stopnia skrętu – mówi specjalista z firmy SpeedGum.

Bardziej wyspecjalizowanym rodzajem bieżnika jest bieżnik symetryczny kierunkowy. Jego zadaniem jest skuteczne odprowadzanie wody. Wzór ma kształt litery U lub V, a przez głębokie rowki woda z łatwością znajduje ujście, dzięki czemu koła nie ślizgają się na jej powierzchni. Ten typ bieżnika spotyka się często w oponach zimowych, które muszą radzić sobie z jesienną słotą i wodą powstającą z topniejącego pod kołami śniegu.

Nie sprawdzają się one najlepiej do zwykłej jazdy na suchej nawierzchni – prowadzą się gorzej i mocniej hałasują. Mają jednak swoich zwolenników z uwagi na sprawniejsze przyspieszanie, hamowanie oraz wyższą przyczepność, a także oszczędność paliwa. Nietrudno docenić także ich dynamiczny wygląd.

Bieżniki asymetryczne

Kolejnym krokiem w postępie technologii tworzenia opon są bieżniki asymetryczne, czyli różne po obu stronach opony. Od zewnątrz klocki bieżnika są większe i bardziej toporne, od wewnątrz zaś – drobniejsze i wieloelementowe. Dzięki temu samochód sprawuje się dobrze zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni, lepiej trzyma się na zakrętach, a woda jest łatwo odprowadzana. Bieżniki asymetryczne miały w założeniu łączyć zalety bieżników symetrycznych zwykłych i kierunkowych – wygląda na to, że udało się to osiągnąć.

Opony z bieżnikiem asymetrycznym są trwalsze, ponieważ nacisk jest lepiej rozkładany na ich powierzchni – nie są one podatne na ścieranie się w określonej strefie. Stosuje się w oponach wysokopółkowych, ponieważ znacznie lepiej radzą sobie nie tylko z praktycznie każdymi warunkami, ale też dobrze współpracują z elektronicznym wspomaganiem hamowania, kontrolą trakcji oraz zawieszeniem wielowahaczowym. Nadają się więc zarówno do samochodów wysokiej klasy, jak i sportowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *