25 wrz

Charakterystyka żużla konwertorowego

Kruszywa pochodzenia sztucznego znajdują szereg zastosowań w profesjonalnym budownictwie. Jedno z najbardziej znanych kruszyw tego typu stanowi popularny żużel. Wyróżniamy dwa podstawowe typy żużla – wielkopiecowy oraz konwertorowy (określany zamiennie jako żużel stalowniczy). Odmiana konwertorowa żużla zyskuje w ostatnich latach coraz większe uznanie. Jest szeroko wykorzystywana między innymi przy produkcji kruszyw drogowych oraz grysów służących do wyrobu mieszanek mineralno-asfaltowych.

Jak powstaje żużel konwertorowy?

Przebieg powstawania żużla konwertorowego (stalowniczego) sugerują same jego nazwy. Taki żużel to nic innego jak produkt uboczny przeprowadzonego procesu konwertorowego, opierającego się na przetapianiu żelaza surówkowego na stal. Zwięzła, chropowata i kanciasta struktura żużla konwertorowego posiada charakterystyczną, ciemnoszarą barwę. Z wyglądu najbardziej przywodzi na myśl bazalt – objaśnia szczegółowo przedstawiciel firmy Ekoprod z Bytomia, czołowego producenta kruszyw sztucznych i naturalnych w Polsce.

Podstawowe cechy żużla stalowniczego

Żużel konwertorowy posiada szereg praktycznych zalet, które czynią go przydatnym przy realizacji inwestycji drogowych. Bardzo cenione są walory wytrzymałościowe żużla – odporność na odkształcenia, ścieranie i ściskanie. Ponadto, kruszywo nie ulega erozji pod wpływem mrozów i odwilży. Nie traci swoich właściwości wskutek skrajnych (wysokich i niskich) temperatur. Wyróżnia się wysoką szorstkością ziaren oraz niską nasiąkliwością.

Wykorzystanie żużla konwertorowego

Wymienione cechy czynią żużel konwertorowy doskonałym materiałem do budowy dróg. Nawierzchnie pokryte żużlem zapewniają lepszą przyczepność. Nie odkształcają się pod wpływem intensywnego nacisku i szlifowania wywołanego przez koła samochodowe, przez co nie tworzą niebezpiecznych kolein. Niska nasiąkliwość i odporność na zamarzanie niweluje ryzyko poślizgów oraz erozji drogowej, zwłaszcza zimą. Wszystko to przekłada się na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz znaczące zmniejszenie prawdopodobieństwa wypadków.

Opłacalność zastosowania żużla konwertorowego

Żużel stalowniczy nie osiada na gruncie. W związku z tym kolejne warstwy drogi można położyć bezpośrednio po pierwszej, bez ryzyka jej obniżenia oraz zniszczenia. Wpływa to na sprawność i szybkość wykonywanych robót. Drogi są o wiele prostsze w budowie, a z uwagi na wspomnianą już wytrzymałość wymagają mniejszej ilości zabiegów konserwacyjnych. To spora korzyść ekonomiczna, prowadząca do redukcji kosztów utrzymania infrastruktury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *