20 wrz.

Ochrona danych osobowych a niszczenie dokumentów

Ochrona danych osobowych jest obecnie kwestią niebywale ważną. W ostatnich latach to właśnie te dane stały się najbardziej pożądanym przez przestępców łupem. Dlatego tak ważna jest odpowiednia ich ochrona już od momentu pozyskania danych, przez proces ich przechowywania i przetwarzania, a na niszczeniu dokumentów kończąc. Jak więc RODO i wszystkie kwestie ochrony danych osobowych mają się do niszczenia dokumentów? Wyjaśniamy, jak zadbać o dane osobowe w procesie niszczenia dokumentacji.

Dlaczego ochrona danych osobowych jest ważna?

Kradzież tożsamości dzięki możliwościom technologicznym współczesnych przestępców stała się niebywale popularna. Zmusiło to przedsiębiorców i rządy poszczególnych państw do wdrożenia odpowiednich procedur mających na celu ochronę tych danych. Taką konieczność zauważyła również Unia Europejska. Chcąc ujednolicić przepisy dotyczące ochrony danych osobowych w całej wspólnocie, wprowadzono tak zwane RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Jest to akt prawny, który reguluje wszystkie kwestie związane z ochroną danych osobowych dotyczące ich pozyskiwania przez różne podmioty, przetwarzania, przechowywania, ale także niszczenia dokumentów zawierających dane osobowe

A dlaczego jest to aż takie ważne? Warto uświadomić sobie, jak ogromna moc drzemie w naszych danych osobowych. Każdego roku dochodzi do milionów wyłudzeń kredytów na podstawie skradzionych danych. Według raportu o dokumentach infoDOK w 2020 roku w Polsce zastrzeżono 156 836 dokumentów, co daje aż 429 zastrzeżonych dokumentów dziennie. Jednocześnie odnotowano w tym czasie aż 6 884 próby wyłudzeń na łączną kwotę 253,9 mln zł. Pokazuje to, jak ogromna jest skala zagrożenia. Trzeba też pamiętać, że pracownicy banku nie są w stanie wyłapać każdej próby wyłudzenia kredytu czy innej kradzieży. A to tylko wierzchołek góry lodowej. Bo przecież dane osobowe mogą posłużyć również do innych celów. Takich, jak popełnienie przestępstwa, dokonanie czynów mających negatywny wpływ na reputację czy nawet do wykonywania czynności zabronionych jako tak zwany słup. Konsekwencje dla osoby, której dane skradziono, mogą być bardzo poważne a często również ciężkie to naprawienia. Dlatego, aby nie martwić się po szkodzie, ważne jest odpowiednie chronienie swoich danych. Powierzanie ich wyłącznie odpowiedzialnym firmom i instytucjom, które dbają o dane osobowe swoich klientów, kontrahentów i pracowników na każdym etapie, również w procesie ich niszczenia.

Jak niszczyć dokumenty, aby chronić dane osobowe?

Trzeba zawsze i bezwzględnie pamiętać o jednej zasadzie. To, że my i nasza firma nie potrzebujemy już określonych danych, również danych osobowych, nie oznacza, że nie będą one przydatne dla nikogo innego. Tym samym dokumenty przeznaczone do zniszczenia powinny być chronione tak samo, jak dane wciąż przetwarzane w firmie. Poleca się więc stosowanie odpowiedników szafek i pojemników na dokumenty do zniszczenia. Daje to pewność, że nie dostaną się one w niepowołane ręce. 

Sam proces niszczenia dokumentów może być wykonywany w firmie, o ile jesteśmy w stanie zagwarantować spełnienie wszystkich norm bezpieczeństwa w tym zakresie. Musimy więc zaopatrzyć się w odpowiednią niszczarkę, oddelegować do tego zadania przeszkolonego pracownika i stworzyć procedury, zgodnie z którymi będzie się odbywało niszczenie dokumentów w sposób zapewniający należytą ochronę danych osobowych

Jeśli nie mamy takiej możliwości technologicznej, kadrowej bądź proceduralnej to warto zlecić niszczenie dokumentów specjalistycznej firmie. Fachowcy w tym zakresie zadbają o ochronę danych osobowych na każdym etapie pracy z dokumentami. W firmach tego typu stosuje się niszczarki do dokumentów zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa niszczonych danych. Oznacza to, że dokumenty rozdrabniane są na bardzo małe elementy, co całkowicie uniemożliwia ich odczytanie, pozyskanie i ponowne użycie danych. Dodatkowo, w firmach profesjonalnie niszczących dokumenty, możemy liczyć również na profesjonalne niszczenie dokumentów elektronicznych i zapisanych na nośnikach cyfrowych przy użyciu niszczarek dostosowanych do tego typu zadań. Takie podejście i kompleksowa obsługa dają całkowitą pewność co do bezpieczeństwa niszczonych danych.

20 Gru

Jak może wyglądać kontener biurowy i jego możliwe wyposażenie

Kontener biurowy to coraz częściej spotykana forma zarówno biur tymczasowych, jak i stałych. Obecnie pawilony biurowe można tak przystosować do zmiennych warunków atmosferycznych, że stają się całorocznymi obiektami użytkowymi. Są wygodnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i dla potężnych firm, które potrzebują dodatkowego obszaru biurowego. Nowoczesne kontenery biurowe nie kojarzą się już z brakiem estetyki czy dostępu światła. Dowiedz się jakie designerskie możliwości oferują współczesne kontenery biurowe.

Czytaj dalej

20 Lis

Praca za granicą dla par bez znajomości języka – wybierz Holandię!

Popularność wyjazdów zarobkowych dla par rośnie z każdym rokiem. Polacy, którzy chcą lub są zmuszeni do wyjazdu za granicę za pracą, niechętnie rozstają się z bliskimi. Z tego też powodu zarówno zagraniczni pracodawcy, jak i pośrednicy znaleźli rozwiązanie na tę bolączkę w postaci wyjazdów zarobkowych dla par. A co z problemem braku znajomości języka? Wybór odpowiedniej oferty pozwoli nie tylko pracować blisko ukochanej osoby, ale również pracować efektywnie oraz wydajnie bez znajomości języka obcego. Jak i gdzie szukać takich ofert? Czytaj dalej

15 Paź

Lokal dla hurtowni – jakie warunki powinien spełniać

Wybór odpowiedniego lokalu dla hurtowni nie jest zadaniem łatwym. Wystarczy jednak znać i zapamiętać kilka najważniejszych zasad, aby zadanie to stało się dużo łatwiejsze. Lokal, w którym będzie się znajdowała hurtownia powinien przede wszystkim mieć odpowiednią wielkość i być funkcjonalny. Co to właściwie znaczy i jakie jeszcze cechy powinien posiadać? Jakie wymogi architektoniczne musi spełnić lokum dla hurtowni? W artykule tym podpowiadamy, jak dokonać właściwego wyboru.

Czytaj dalej